NATURALNIE, ŻE NATURALNE - KOSMETYKI

W prasie, programach TV, na portalach – wszędzie można przeczytać i usłyszeć o trendzie EKO i o kosmetykach naturalnych.

Co się za nimi kryje i jaka jest istota ich działania?

Oto zapytaliśmy pasjonatkę kosmetyków naturalnych i właścicielkę sklepu MIDO, który swą naturalnością podbił serca zadowolonych klientek.

 

 

 

Zdecydowała się Pani na wprowadzenie nowej marki na polski rynek? Dlaczego wybór padł akurat na kosmetyki naturalne?

Pasja czy rozwaga w tym przypadku wzięła górę?

 

Jedno i drugie. Od zawsze interesowałam się naturalnymi metodami leczenia i pielęgnacji ciała. Ciekawiło mnie ziołolecznictwo i wszystko co jest ręcznie wytwarzane według starych receptur. Od kilku lat zaczęłam mocno interesować się tym, co znajduje się w składach wszystkich produktów jakie kupuję: od ubrań, przez środki czystości, kosmetyki, aż po jedzenie. Chciałam po prostu wiedzieć za co płacę.

Okazało się, że często kupuję całą tonę przysłowiowej „chemii”, która w żaden pozytywny sposób nie służy mojemu zdrowiu.  Z czasem moja wiedza o składnikach jakie znajdują się w produktach zaczęła rosnąć i z tego urodził się pomysł własnego sklepu z kosmetykami eko. Chciałam stworzyć sklep z produktami naturalnymi w różnym przedziale cenowym, gdyż ciągle pokutuje przekonanie, że wszystkie kosmetyki naturalne są drogie, nie wyglądają za ładnie i nie pachną tak, jak te konwencjonalne. Obecnie kosmetyki eko możemy kupić w bardzo przystępnych cenach, a o ich estetykę producenci dbają w najmniejszych szczegółach. Poza tym trend eko stale się rozwija z czego oczywiście bardzo się cieszę. :)

 

Styl Eko, powrót do natury, tęsknota za prostymi rzeczami, sielskim klimatem to obecnie gorący temat jeśli chodzi o pielęgnację skóry. Czy Pani osobiście także zauważyła taki wzmożony trend i jak Pani ocenia poziom świadomości wyboru kosmetyków przez Polki?

 

Myślę, że Polki są coraz bardziej świadome tego po co sięgają. Szczególnie widać to w wyborze jedzenia i kosmetyków. Zauważyłam, że czytanie składu produktu staje się powoli normą. I dobrze.

 

Należy być świadomym co znajduje się na naszych pólkach. Przeciętnie kobieta w Polsce posiada 5 kosmetyków pielęgnacyjnych, których używa codziennie. Wiele badań dowiodło, że syntetyczne dodatki, zagęstniki, czy barwniki mają szkodliwe działanie na naszą skórę.

Myślę, że zastanowienie się co jest dobre dla naszego ciała jest bardzo ważne, ale często w wyborze odpowiedniego i dobrej jakości produktu przeszkadza nam wszechobecny marketing i reklamy. Na szczęście klienci coraz częściej nie dają wiary reklamom i dokładnie sprawdzają produkt przed włożeniem do koszyka.

Bardzo często otrzymuję zapytania z czego wynikają różnice cenowe kosmetyków lub co powoduje, że akurat ten krem będzie najlepszy na zmarszczki. To wyraźnie pokazuje, że klienci nie wybierają pochopnie i szybko produktów. Tak samo powstaje coraz więcej platform interaktywnych, blogów i stron poświęconych naturalnym produktom. W Polsce z roku na rok mamy coraz więcej imprez, targów i spotkań, które oscylują wokół trendu eko.

To wszystko dzięki temu, że klienci stają się coraz bardziej świadomi i ciekawi tego z czego korzystają na co dzień.

 

 

A gdyby miała Pani wskazać różnice między kosmetykiem naturalnym, a takim z masowej produkcji, który znajdziemy na sklepowej półce – to jakie byłyby te najistotniejsze?

 

Po pierwsze musimy uzmysłowić sobie, że nie ma jednej spójnej i obowiązującej definicji czym jest kosmetyk naturalny, czy organiczny.

Pomocne mogą być w tym certyfikaty naturalności nadawane prze organizacje takie jak COSMOS i ICEA. Aby zdobyć dany certyfikat kosmetyk musi spełniać wyśrubowane kryteria, np. ECOCERT wymaga aby produkt zawierał 95% substancji roślinnych pochodzących z upraw ekologicznych. 

To jedna z podstawa kosmetyków eko – brak substancji modyfikowanych genetycznie. Poza tym w kosmetykach naturalnych na próżno szukać  olei mineralnych pochodzących z przetwórstwa ropy naftowej, silikonów, syntetycznych konserwantów czy barwników.

 

W kosmetykach naturalnych natomiast znajdujemy produkty pochodzenia naturalnego: hydrolaty, esencje, oleje roślinne uzyskane przy użyciu metod fizycznych takich jak ekstrakcja,  tłoczenie, czy suszenie. Jeśli chodzi o konserwanty to w produktach eko to substancje naturalnie występujące w środowisku - takie jak kwas cytrynowy i sól morska, a w  kosmetykach konwencjonalnych mamy najczęściej do czynienia z formaldehydami, które  zaliczane są do szkodliwych dla zdrowia związków chlorowców.

 

W kosmetykach konwencjonalnych fazą wodną najczęściej jest woda – jej zbyt wysoka zawartość w składzie kosmetyków, np. w kremach nie zapewnia skórze wystarczającej pielęgnacji i może powodować wysuszanie skóry.

W kosmetykach naturalnych mamy wodno - alkoholowe esencje roślinne uzyskane np. z róży, lawendy, rumianku. Zapachy zapewniają kompozycje olejków eterycznych pochodzenia roślinnego i aromaty naturalne, np. z wanilii. Często także producenci Eko-kosmetyków sięgają po opakowania biodegradowalne.

 

Oj, to naprawdę trzeba się zastanowić zanim kupimy coś dla swojej skóry… A jakie składniki możemy znaleźć w kosmetykach naturalnych dostępnych w sklepie MIDO?

 

W sklepie znajdują się kosmetyki polskich i zagranicznych producentów.

Wiele z nich posiada międzynarodowe certyfikaty jakości, o których już wspominałam.

W ofercie mamy kosmetyki m.in. z Rosji, Izraela, Grecji, Francji i Litwy. Każdy kraj może poszczycić się swoimi „perełkami” kosmetycznymi takimi jak francuskie mydełka marsylskie, szampony z grecką oliwą z oliwek czy izraelskie kosmetyki z minerałami z Morza Martwego.

W sklepie znajdziemy mnóstwo kosmetyków na bazie roślin z całego świata takich jak syberyjski rokitnik, stewia, zatrawian. Nie zapominajmy o naszych rodzimych producentach, którzy mogą poszczycić się produktami o naprawę świetnych składach. Każdy produkt w e-sklepie jest opisany oraz podany jest jego skład. To pozwala na dokładną ocenę i przemyślaną decyzję. Poza tym powoli rozwijamy dział z surowcami i produktami do domowej produkcji kosmetyków.

Gorąco polecam i zachęcam wszystkich do kręcenia kremów i miksowania mydeł. Takie domowe kosmetyki to najpierw świetna zabawa a potem ogromna satysfakcja. Poza tym, co chyba jest najważniejsze - dokładna wiedza co jest w środku naszego słoiczka.

 

Czy może Pani podać przykłady roślin, owoców, których wykorzystanie w kosmetykach może odżywić, nawilżyć, ożywić naszą skórę?

 

Jestem wielką fanką naturalnych olei: oliwa z oliwek, olej z awokado, z pestek winogron, rycynowy, palmowy i wiele więcej. W Polsce pokutuje jeszcze przekonanie, że wszystko co ma olej jest tłuste, zatyka pory i nie wpływa korzystnie na skórę. Prawda jest zupełnie inna.

Każdy olej posiada zupełnie inne właściwości. 

Oleje świetnie oczyszczają skórę, dbają o kondycję paznokci, skóry i włosów. Olej marula pozytywnie wpływa na wszelkie podrażnienia, olej kokosowy rozjaśnia przebarwienia i plamy, a olej arganowy to bogactwo witaminy E nazywanej „witaminą młodości”.

 

Warto pamiętać, że właściwie każde warzywo i każdy owoc może znaleźć zastosowanie w naszej podręcznej kosmetyczce. Ogórek to znany od lat specyfik na opuchnięte oczy, marchew nadaje piękny odcień skórze, ziemniak działa ściągająco. Cukinia polecana jest dla cery suchej i dojrzałej gdyż działa nawilżająco i kojąco. Cebula świetnie wzmacnia włosy, jest również stosowana do leczenia rozstępów, blizn i cellulitu. Czereśnie wykazują działanie antyoksydacyjne czyli opóźniają procesy starzenia. Jabłka rozświetlają, napinają i uelastyczniają skórę. Wiśnie z kolei działają przeciwzapalnie, a porzeczki to stały składnik kosmetyków napinających i liftingujacych. To tylko kilka przykładów, właściwie każdy owoc i warzywo można z powodzeniem używać do codziennej domowej pielęgnacji.

Wystarczy odrobinę poszperać w literaturze czy Internecie, a znajdziemy przepisy na domowe maski, peelingi, okłady z wykorzystaniem zasobów naszej spiżarni.

 

 

A jakie kosmetyki Pani osobiście wybiera? Ma Pani jakąś ulubioną markę, serię, linię?

 

Uwielbiam wszystkie naturalne mydła. W dzisiejszych czasach nie myślimy o mydle jak o kosmetyku, ale o substancji, która po prostu myje i czyści. To błąd wynikający z tego, że od lat na sklepowych pólkach zamiast tradycyjnych mydeł w większości mamy syndety czyli kostki myjące mające niewiele wspólnego z sztandarowym wynalazkiem Fenicjan. Mydła wytwarzane wg tradycyjnych receptur nawilżają i świetnie pielęgnują skórę. Mydło zamiast wysuszać skórę powinno ją odżywiać, nawilżać i pozostawiać gładką. Dlatego też postanowiłam wprowadzić na rynek własną markę MIDO – mydło domowe, które jest „przetłuszczone”. Dzięki zawartości kilku procent niezmydlonych olei świetnie pielęgnują skórę, pozostawiają na niej warstwę olejów i naturalnej gliceryny, która świetnie dba o równowagę hydrolipidową skóry.

 

Czy wybierając i dobierając kosmetyki naturalne, powinniśmy jakoś specjalnie się wpierw wyedukować w tym temacie?

 

Przede wszystkim musimy sprawdzić czy nie jesteśmy uczuleni na któryś ze składników kosmetyku. Alergeny obecne w produkcie mogą spowodować podrażnienia skóry, swędzenia a nawet rozległe i uciążliwe wysypki.

Trzeba też pamiętać, żeby szczególnie uważnie wybierać preparaty do pielęgnacji twarzy gdzie skóra jest najbardziej wrażliwa.

Tak samo ważne jest aby przeczytać skład produktu i sprawdzić jakie substancje aktywne są w środku pudełka. Przed zakupem warto poczytać jakie właściwości mają najważniejsze składniki kosmetyku aby odpowiednio dobrać produkt do naszego typu cery i ewentualnych problemów skórnych.

Poza tym warto sprawdzić, czy nie musimy danego kosmetyku przechowywać w lodówce oraz oczywiście obowiązkowo sprawdzić jego datę ważności.

 

Nic nam więc nie pozostaje, jak tylko wybierać świadomie – także kosmetyki, aby te naprawdę działały zdrowo na nasze piękno :)

Dziękuję za rozmowę.

 

 

 

 

 

 

05 października 2016

CZYTAJ MAGAZYN

CZYTAJ MAGAZYN

Magazyn


 

 


 

Newsletter

Zamów newsletter
i bądź na bieżąco!

ARTYKUŁY

CZYTAJ MAGAZYN

Imię
Twój e-mail
Zapisz się
Zapisz się
Dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie 
wymagane pola!

ARTYKUŁY

Zaloguj się

CZYTAJ MAGAZYN

WSPÓŁPRACA

ARTYKUŁY

Zaloguj się

CZYTAJ MAGAZYN

WSPÓŁPRACA

redakcja@n1m.pl

+ 48 737 499 135