MARKA - CO LUDZIE MÓWIĄ O TOBIE, KIEDY WYJDZIESZ Z POKOJU

Wywiad z Panią Izabelą Wołyniec-Sobczak - Ekspertem personal brandingu i brandingu

 


 

Pomaga Pani w wydobyciu na światło dzienne najlepszej, prawdziwej wersji człowieka tj. marki osobistej. Proszę powiedzieć skąd pomysł na to, by stać się ekspertem personal brandingu i brandingu?

 

Od kilkunastu lat pracuję z markami, zajmując się ich promocją i komunikacją. Na początku były to przede wszystkim marki produktów, usług i firm,  ale zawsze gdzieś przeplatały się w tych działaniach konkretne osoby, które będąc właścicielami, menadżerami, tworzyły te marki i miały na nie ogromny wpływ. Wtedy zauważyłam, że często za marką produktu stoi konkretny człowiek, zwykle silna osobowość, charakterystyczna i wyróżniająca się. A ponieważ zawsze lubiłam pracę z ludźmi i dla ludzi, bo są dużo ciekawsi niż produkty czy firmy, zaczęłam zgłębiać ten temat i wyspecjalizowałam się w personal brandingu. 

Jednocześnie zaczęłam zauważać, jak wiele jest wokół nas ciekawych osób, które robią naprawdę wartościowe rzeczy, są świetnymi specjalistami w swoich dziedzinach, ale znane są tylko niewielkiemu gronu ludzi, bo są skromne, nie potrafią się zupełnie chwalić tym co robią, czy mówiąc marketingowo – promować siebie. Nie wiedzą jak się „sprzedać”, jak obrócić swoje talenty i wiedzę w pieniądze, jak wyróżnić się i zakomunikować światu siebie i swoje usługi i produkty.

Uczę ich tego, bo wiem jak to zrobić i chcę, aby świat ich poznał i mógł czerpać z ich wiedzy i doświadczenia i zmieniać swoje życie na lepsze.

 

A czym właściwie jest ta marka osobista i z czym jej nie powinniśmy mylić?

 

Każdy z nas jest marką, jesteśmy własnymi markami, czy tego chcemy, czy nie. Czym jest marka osobista bardzo dobrze obrazuje stwierdzenie Jeffa Bezos’a, założyciela Amazona „Twoją marką jest to, co ludzie mówią o tobie, kiedy wyjdziesz z pokoju."

Marka to również wyobrażenie innych o nas i to właśnie wyobrażenie ma ogromny wpływ na nasze zawodowe i prywatne relacje. Warto więc poświęcić trochę czasu na uświadomienie sobie, jaką marką chcemy być, jak ją zbudować, jak zarządzać wizerunkiem.

Marka (ang. brand) produktu wyróżnia go na rynku spośród dziesiątek innych.

Tak samo silna i wyróżniająca się marka osobista (ang. personal brand) pozwala zaistnieć na konkurencyjnym rynku pełnym specjalistów.

Marka osobista, we współczesnym świecie pełnym informacji, ludzi, zdarzeń, komunikatów, staje się coraz ważniejszym narzędziem do wyróżnienia się w tłumie, zbudowania swojej wiarygodności, rozpoznawalności, niepowtarzalności.

 

Stworzenie silnej marki osobistej, w dłuższej perspektywie czasowej, daje przewagę w działaniach marketingowych czy sprzedażowych i ma dzisiaj wymierną wartość rynkową.

Marki osobistej nie powinniśmy mylić z wizerunkiem, a niestety jest to jeszcze często tak postrzegane. Marka to nie jest wizerunek wymyślony przez eksperta. Marka nie jest wymysłem, nie jest kreacją, bo prawdziwa, silna marka bazuje na prawdziwych wartościach, umiejętnościach, doświadczeniu, wiedzy, autorytecie i zaufaniu. Silna marka osobista nie udaje kogoś, kim nie jest, ale jest autentyczna. Markę buduje się latami, a nie kreuje w kilka miesięcy.

 

Rozumiem, że nie możemy zapominać, że marka osobista to przede wszystkim człowiek?

 

Tak, marka osobista to konkretny człowiek, ze swoimi umiejętnościami, wiedzą, doświadczeniem, autorytetem, zaufaniem i charakterem. Człowiek, który oferuje określone wartości, ma określone talenty. Istotne dla marki jest również jej  „opakowanie”, czyli strona wizualna, gdyż marka to również wygląd zewnętrzny, który musi być spójny z wartościami marki.

 

Wydaje się, że nad marką osobistą i w ogóle nad marką, powinni szczególnie pracować specjaliści, eksperci, firmy, a co z osobami poszukującymi pracy – pracownikami? Oni także powinni zadbać o swoją markę – najlepszą wersję siebie – aby osiągnąć założone cele zawodowe?

 

Oczywiście! Niezależnie czy mamy swój biznes czy pracujemy na etacie – zawsze warto dbać o swoją markę. Tu zacytuję autora idei marki osobistej, Toma Petersa, bo idealnie pasuje do Pani pytania, który w 1997 roku opublikował swoją koncepcję w książce „The Brand Called You”. Jak pisze Peters: „Bez względu na to, ile mamy lat, jakie zajmujemy stanowisko i w jakiej branży pracujemy, wszyscy musimy sobie uświadomić, jak ważny jest branding. Jesteśmy dyrektorami generalnymi własnych firm: Ja Sp.z o.o.(…). We współczesnym świecie biznesu naszym najważniejszym zadaniem jest promowanie marki »Ty«. (…) Ty jesteś marką. To Ty kierujesz swoją marką… Musisz zacząć myśleć o sobie inaczej. Nie jesteś »pracownikiem«, nie »należysz« do żadnej organizacji na stałe, nie określa Cię opis Twojego stanowiska, nie sprowadzasz się tylko do niego. (…) Stanowisko dyrektora generalnego firmy Ja Sp. Z o.o. zobowiązuje Cię do rozwijania samego siebie, promowania siebie i podejmowania działań, które zapewnią Ci zainteresowanie rynku”.

 

Gdyby miała określić Pani najistotniejsze działania w budowaniu marki osobistej, na co należy zwrócić szczególną uwagę i od czego zacząć?

 

Współpracując z markami od kilkunastu już lat, wypracowałam własną, 3-etapową, metodologię budowania marek osobistych. Metodologia ta bazuje na wiedzy i doświadczeniu w marketingu, komunikacji i zarządzaniu ludźmi oraz korzysta z narzędzia do analizy potencjału i wrodzonych talentów (bo przecież każdy z nas je posiada!). 
Proces budowania marki osobistej, choć składa się tylko z 3 etapów, jest przygodą długoterminową. W dużym skrócie proces ten opisują poniższe 3 kroki.

 

1 ZDEFINIUJ MARKĘ

Marka osobista bazuje na prawdziwych wartościach, potencjale, cechach, wiedzy i doświadczeniu. Budowanie marki zawsze należy zacząć się od analizy tego, co potrafimy, jakie mamy talenty, kompetencje, co chcemy osiągnąć, ale także, jakie są nasze słabości.

Polecam inspirujący film Simona Sinka „Start with why”, który zadaje wiele pytań i zmusza do przemyślenia swojej marki właśnie w kontekście WHY? Czym się wyróżniam? Co wyjątkowego oferuję, aby klienci przyszli właśnie do mnie? Jakie wartości i korzyści oferuję klientom? W czym jestem najlepszy?

 

2 OPAKUJ MARKĘ
Drugi etap budowania marki to jej „opakowanie”, czyli strona wizualna, gdyż marka to również wygląd zewnętrzny, który musi być spójny z wartościami marki.
Pierwsze, co widzimy przy kontakcie z marką osobistą to właśnie człowiek – jego wygląd i zachowanie oraz wygląd wszystkiego co reprezentuje markę.

 

3 ZAPREZENTUJ MARKĘ
Nie siedź w kącie, bo nie znajdą Cię. W dzisiejszych czasach niewiele można zdziałać bez komunikacji i promocji marki. Nawet najlepsza marka sama się nie sprzeda. Potrzebne są platformy i przestrzenie, gdzie należy komunikować co reprezentuje Twoja marka i co ma do zaoferowania. 

 

 

Pracując nad marką osobistą lub firmową zapewne musimy znać swoje atuty, mocne strony, a co z tymi słabszymi, z tymi naszymi minusami? Ukrywamy je, czy staramy się je jakoś wykorzystać?

 

Ukrywanie czegokolwiek nie jest dobrą strategią, bo wcześniej czy później i tak może to ujrzeć światło dzienne. Nikt nie jest idealny i posiadanie minusów nie musi spowodować, że ktoś przestanie nas szanować. Natomiast nie ma potrzeby epatowania swoimi wadami, po prostu akceptujmy je i traktujmy z przymrużeniem oka. Powiedzenie o swojej słabej stronie może nam czasem nawet pomóc, bo trudno jest utożsamiać się z kimś idealny. Posiadanie wad czyni nas bardziej „ludzkimi”, a to zbliża ludzi.

 

Dobra marka to ta krzykliwa, głośna, robiąca dużo szumu? Cechy takie jak skromność, wstydliwość, cichość – utrudnią nam przygodę z marką, z jej tworzeniem? A może marka osobista może sobie pozwolić na takie siedzenie po cichutku w kącie osoby zainteresowanej bo marka żyje swoim życiem?

 

Dobra marka to silna marka, czyli ważna i przydatna dla odbiorców, charakterystyczna, oparta na wartościach, autentyczna. Bycie krzykliwym, głośnym czy masowym zupełnie nie świadczy o sile marki. Często marki krzykliwe, robiące dużo szumu są na rynku bardzo krótko, jeśli nie stoją za tym prawdziwe wartości.

 

Siedzenie cichutko w kącie też nie jest właściwą drogą, to już nie te czasy, gdyż jest ogromna konkurencja w każdej branży.

Budowanie marki to taka trochę autopromocja, trzeba nauczyć się mówić o sobie dobrze, chwalić się, wymaga to dla większości osob wyjście ze swojej strefy komfortu, bo nie jesteśmy nauczeni takiej umiejętności.

 

Wyszukując konkretnego specjalistę, zwracamy uwagę na jego kompetencje – to oczywiste, ale przecież łatwiej mają ci bardziej znani… Jak więc trafić do grona tych „bardziej znanych”, rozpoznawalnych? Jak przebić się ze swoją marką w gąszczu nasyconego rynku?

 

Długoterminowo, systematycznie i w zaplanowany sposób komunikować markę. Nie ma innej drogi.

Jest wiele narzędzi do komunikowania marki. Budowanie strategii komunikacji marki należy rozpocząć od przeanalizowania otoczenia, konkurencji oraz sprecyzowania grupy docelowej, czyli naszych potencjalnych klientów. Do planu trzeba podejść z głową, przemyśleć jakie mamy zasoby finansowe, osobowe i czasowe, aby nie wybrać zbyt wielu kanałów, bo wtedy komunikacja rozmyje się i nie przyniesie oczekiwanych efektów.

 

A kto wg Pani jest w Polsce najbardziej wyrazistą marką osobistą?

 

Mamy w Polsce wiele wyrazistych marek.

Marka, którą obserwuję na co dzień i którą mam przyjemność znać osobiście - Paulina Młynarska. Nazywam Ją „Naczelną Feministką Kraju” ;-) bo jest głosem wielu współczesnych kobiet w różnych, czasem kontrowersyjnych w naszym kraju tematach. Jest bardzo wyrazista, charakterystyczna, bardzo szczera i prawdziwa, nie udaje lepszej czy piękniejszej niż jest, nawet gdy klnie to jest to też Jej cecha, której nie ukrywa i nie lukruje. Akceptuje siebie w 100%, co jest godne naśladowania, bo kobiety są pełne kompleksów, a Ona pokazuje, że nie trzeba być młodą, idealnie piękną, w pełnym makijażu i na szpilkach, aby być szczęśliwą kobietą. Przez to, że jest taka prawdziwa, ma duże grono zarówno zwolenników, ale też i przeciwników -  ale… siła marki nie polega na tym, że musi przez wszystkich lubiana.  Wyznacznikiem silnej marki jest to, aby była ważna dla swoich odbiorców.

 

Innym przykładem jest Lech Wałęsa, którego wszyscy znamy. Proszę zauważyć, że mimo, że ze zwykłego, pracującego na stanowisku elektryka człowieka,  awansował na polityka, potem Prezydenta, Laureata Pokojowej Nagrody Nobla, a przez tygodnik „Time” został uznany za Człowieka Roku oraz za jednego ze 100 najważniejszych ludzi stulecia (1999) – co mogłoby wielu ludzi bardzo zmienić, On pozostał wierny swoim zasadom, nie zaczął, jak to się mówi, „gwiazdorzyć”.  W tym co mówi i robi jest szczery i autentyczny.

 

Aby stać się taką marką dużo pracy przed wszystkimi, którzy są dopiero na początku drogi, ale przecież Pani może takim osobom pomóc trafić na właściwy tor pracy, prawda?

 

Tak, jak najbardziej, zapraszam do współpracy. Pomagam przedsiębiorcom, menadżerom, specjalistom i ekspertom różnych branż, rozwijać ich biznesy, na bazie silnej marki.

Prowadzę projekty z klientami indywidualnymi, pracując nad ich markami osobistymi. Pomagam im, na bazie własnego potencjału, zbudować markę osobistą, dzięki której będą mogli skutecznie kierować karierą zawodową, własnym biznesem i świadomie funkcjonować we współczesnym, konkurencyjnym świecie.

Natomiast dla osób, które chcą samodzielnie i skutecznie budować swoją markę osobistą, polecam Personal Branding Academy. Zajęcia zaczynają się już  w październiku w trzech miastach Polski.

 

 

Dziękuję za rozmowę i cenne wskazówki

 

Także dziękuję bardzo za rozmowę i zapraszam wszystkich na cykl szkoleń pod marką Personal Branding Academy, który rozpoczyna się już 14 października w Poznaniu, 28 października w Warszawie i 3 listopada w Gdańsku.

Akademia trwa około 5 miesięcy i składa się z 6 modułów, czyli spotkań 7- 8 godzinnych, w odstępie 3-4 tygodni. Udział we wszystkich modułach gwarantuje zdobycie pełnej wiedzy i umiejętności do samodzielnego zbudowania marki.  Szczegóły na www.personalbrandingacademy.pl

 

...zatem do zobaczenia! :)

 

 

 

 

 

 

16 sierpnia 2016

CZYTAJ MAGAZYN

Magazyn


 

 


 

Newsletter

Zamów newsletter
i bądź na bieżąco!

CZYTAJ MAGAZYN

Imię
Twój e-mail
Zapisz się
Zapisz się
Dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie 
wymagane pola!

ARTYKUŁY

Zaloguj się

CZYTAJ MAGAZYN

WSPÓŁPRACA

ARTYKUŁY

Zaloguj się

CZYTAJ MAGAZYN

WSPÓŁPRACA

redakcja@n1m.pl

+ 48 737 499 135