JAK ZOSTAĆ FREELANCERKĄ I DBAĆ O SWOJĄ MARKĘ?

Czym jest freelancing?

 

Mówiąc najprostszym językiem - freelancerem jest każda osoba nieposiadająca etatu, a więc realizująca jakieś zlecenie na podstawie innej umowy, niż umowa o pracę. Często taki „wolny strzelec” – bo z tym określeniem też się stykamy – specjalizuje się w danej dziedzinie. Freelancerki możemy spotkać w różnych dziedzinach, jednak popularną drogą realizacji, jeśli chodzi o kobiety, jest grafika, fotografia, PR czy rękodzieło.

 

Kto może zostać freelancerką?

 

Na pewno jest to zajęcie dla osoby zdyscyplinowanej. Wydawać by się mogło, że freelancing to raj dla kobiet, które cenią sobie wolność i swobodę. Tak. Jeśli jednak ją przecenią, nie będą miały z czego żyć. Tu trzeba być niezwykle czujnym. Będąc freelancerką, nie odpowiadasz wyłącznie za realizację zleceń. (Choć same zlecenia możesz realizować nawet na hamaku w Tajlandii.) Jesteś także specjalistką od sprzedaży czy księgową. Z całą pewnością w tym rzemiośle pomoże Ci otwarta głowa, umiejętność nawiązywania kontaktów i zdolność do samodzielnej, rzetelnej oceny swojej pracy.

 

Jak się zostaje freelancerką?

 

Określ, w czym jesteś dobra. Odpowiedz sobie na pytania - W czym się sprawdzam? Za co mnie chwalą? Czy w listach referencyjnych (z praktyk, staży) podkreśla się jakąś moją umiejętność szczególnie? Czy jest coś, co mógłbyś oferować ludziom za konkretne pieniądze?

 

Zaprezentuj swoje sukcesy w temacie, na którym chcesz zarabiać. Napisz na swoim blogu z kim pracowałaś, co robiłaś i jakie efekty osiągnęłaś. Stwórz portfolio, choćby miało być najskromniejsze.

 

Skonstruuj ofertę. Napisz, co masz do zaoferowania, do kogo adresujesz swoje usługi i umieść odpowiedź na pytanie dlaczego warto skorzystać z Twoch usług. Unikaj sztampowości, postaw na osobistą historię i doświadczenie klienta.

 

Zaprezentuj coś, za co potencjalni klienci nie będą musieli płacić. Np. Jeśli jesteś rękodzielniczką, napisz e-booka o tym, jak koncentrować się podczas tworzenia. Daj potencjalnym klientom i osobom stykającym się z marką wartość dodaną. Podaruj im coś. To sprawi, że poczują się docenieni i zaopiekowani (jeśli sami będą szukali informacji na temat, których Ty im dostarczysz.)

 

Kształć się i rozwijaj w kierunku, w którym tworzysz. Klienci nie będą chcieli współpracować z kimś z przypadku. Jeśli chcesz być profesjonalistką, musi za Tobą stać doświadczenie. Zastanów się – na co pozwala Ci Twoje doświadczenie? Na jakie umiejętności przekłada się Twoje wykształcenie?

 

Zbieraj referencje, rekomendacje i dobre opinie. Klienci decydują się na współpracę z freelancerami, którym ktoś wcześniej zaufał. Z takimi, o których wiadomo, że nie partaczą swojej roboty.

 

Inspiruj się. Podpatruj, jak działa konkurencja, ale szukaj własnej drogi.

 

 

Jak zadbać o wizerunek i markę osobistą freelancerki?

 

Jako freelancerka nie będziesz miałą firmy, więc wizerunek skupi się na Tobie. Warto byś zadbała o swoją markę osobistą. Marka osobista to dość nowe, a w dodatku szerokie pojęcie. Kojarzy się z politykami, gwiazdami… słowem z osobami do których przypisany jest określony styl bycia, wartości i cele. Co może oznaczać „marka osobista” dla początkującej w branży? Na potrzeby tego artykułu przyjmijmy, że to sztuka patrzenia na siebie oczami innych.

 

Na co warto zwrócić uwagę pracując nad swoim wizerunkiem w sieci?

 

- Zastanów się nad odpowiedziami na kilka pytań: – Czyje problemy rozwiązujesz? Czym wyjątkowym możesz się pochwalić, czego nie mają ludzie z Twojej bezpośredniej konkurencji? W jaki sposób możesz dostarczyć korzyści potencjalnym współpracownikom?
- Określ swoje grupy docelowe. Kogo chcesz do siebie przekonać, komu chcesz coś sprzedać? Dostosuj język komunikacji, styl w jakim prezentujesz swoją osobę także.
- Opanuj sztukę retoryki. Opiniuj, komentuj, włączaj się do dyskusji. Stonowanie odpowiadaj na komentarze. Nie daj się sprowokować.
- Dbaj o aktualność informacji w sieci. Prezentuj zmiany w wykształceniu, chwal się sukcesami,
- Buduj wartościową sieć relacji w społeczności internetowej. Zastanów się, kogo chcesz poznać i jak do nich dotrzeć.

 

Stwórz Twoją prywatną jakość, czyli o tym, co należy mieć na uwadze, dbając o swoją markę.

 

- Działaj świadomie.

Przemyśl sobie, jakie wartości czy przyświecają, czym się kierujesz w swojej pracy i na jakich filarach ona się opiera. Zawodowa marka osobista jest rejestrem tego, kim jesteś w życiu prywtanym. Zatrzymaj się na chwilę i zapisz, jakie są twoje talenty i umiejętności. Jaką masz wiedzę? Co składa się na Twoje doświadczenie? Niech to będzie rzetelny rejestr, a nie lista marzeń. Możesz też odwołać się do pasji i talentów. W "O MNIE", ofercie czy notce biograficznej pisz o tym, komu realnie pomagasz i za co jesteś ceniona. Efektywna marka osobista ukazuje się w efektach. Niech Twoje komunikaty będą jasne i przejrzyste.

 

- Bądź aktywna.

Zdecyduj się na stworzenie swojej strony www, załóż bloga lub idź na spotkanie networkingowe. Bądź gościem na konferencji albo sama wygłoś prelekcję. Najważniejsze, aby twoje działania były spójne. Zaistniej tam, gdzie rzeczywiście warto. W takich miejscach Twój odbiorca będzie miał okazję usłyszeć o Tobie. Angażuj się w społecznościach. Dyskutuj, pytaj, bierz udział – za każdym razem podkreślając to, kim jesteś i jakie są Twoje wartości. Jeśli możesz, jasno komunikuj swój elevator pitch.

 

Spójność, autentyczność, bezpośredniość.

Pamiętaj jednak, że nawet najbardziej przemyślany wizerunek nie zastąpi kontaktu twarzą w twarz, wywieranych wrażeń, zaufania, które wytwarza się pomiędzy ludźmi w „żywej rozmowie”. Przemyślany, spójny i przekonujący wizerunek w sieci zgrabnie połączony z udziałem w spotkaniach networkingowych, przynależnością do organizacji branżowych i swobodnym funkcjonowaniu w nieformalnych grupach znajomych na pewno przyczyni się do Twojego sukcesu, jakkolwiek go definiujesz.

 

Cierpliwość popłaca.

Decydując się na działania związane z tworzeniem swojej niepowtarzalnej marki osobistej, pamiętaj, że efekty to kwestia czasu. Wytrwałość jednak popłaca, może przełożyć się na zwiększenie liczby zleceń czy podniesienie jakości projektów, przy których pracujesz.

 

Rozważasz zostanie freelancerką? Pamiętaj, by:

1.Planować.

Jeśli nie stworzysz celu, skąd będziesz wiedziała, że jesteś w dobrym miejscu z tym, czym się zajmujesz? Nie zabrzmi to teraz motywacyjnie, ale sam flow nie wystarczy, by cieszyć się zadawalającym portfelem klientów. Luźne godziny pracy i brak szefa nad głową, który Cię kontrolują – choć brzmią zachęcająco, mogą negatywnie wpłynąć na dyscyplinę działania.

 

2. Działać w przemyślany sposób.

Na podstawie wcześniej opracowanej wizji działania i orientacyjnych celów – stwórz harmonogram. To cudownie, że robisz COŚ WYJĄTKOWEGO. Równie ważne jest, by nie robić tego w sposób chaotyczny, a spójny. Spójność i staranność naszych działań sprawi, że w oczach klientów wypadniemy jako godne zaufania. Nie szukaj klientów na siłę, ale działaj tak, aby być widocznym i sprawiać wrażenie godnego powierzenia w nasze ręce swojego biznesu.

 

3. Mierzyć wyniki.

Analityczne podchodzenie do wykonywanej pracy, pozwala zwiększyć jego efektywność. Masz swoją własną stronę internetową? Śledź ruchy odbiorców, wyciągaj wnioski. Na ich podstawie zastanów się, jak możesz uatrakcyjnić swoją ofertę. Freelancing to metoda działania, przy której należy wykazać się zarówno (osławioną ;)) kreatywnością jak i umiejętnością trzeźwej oceny sytuacji.

 

 

Najważniejsza zasada, którą powinnaś się kierować brzmi – Jestem wystarczająco dobra.


Jedna z dławiących nas pułapek, gdy chcemy znaleźć dla siebie nowe możliwości rozwoju, czy zwiększyć korzyści z tego, czym się zajmujemy jest przekonanie „Nie jestem wystarczająco dobra.”

Orientujesz się w tym, na czym chcesz zarabiać? W porządku. Masz wewnętrzne przekonanie, że to Cię rozwinie? W porządku. Wiesz, które z Twoich umiejętności mogą wpłynąć na lepsze wykonywanie obowiązków z tego zakresu? Wspaniale. Widzisz rozwiązania, których nie dostrzegają inni i zmiany, których warto dokonać – wykonując jakieś konkretne zadania? Tym lepiej. Nie czekaj. Nie zastanawiaj się. Nie próbuj. Zacznij działać. Najpierw pod czyimś okiem, idąc za czyjąś radą… a później na własny rachunek. Oczywiście, że popełnisz błędy. Istnieje nawet ryzyko, że się ośmieszysz, ponieważ okaże się, że Twoja wiedza jest niewystarczająca. Znasz lepszą metodę na doskonalenie (sprawdzania się w czymś), niż bycie w samym środku tego? Ja nie.

Jesteś wystarczająco dobra by spróbować swoich sił. Całkiem możliwe, że Twoje doświadczenia z poprzednich życiowych wyzwań pozytywnie przełożą się na nową sytuację. A może to Twój sposób bycia sprawi, że będzie koncertowo radziła sobie z powierzonymi Ci zadaniami? Na pewno przyznasz mi rację, gdy powiem, że nie wiesz, co potencjalny pracodawca może w Tobie docenić? Jest szansa, że zauważy w Tobie więcej superlatyw, niż Ty sama. No przecież nie możesz tego wykluczyć.

Jesteś wystarczająco dobra. Masz wyobrażenie o tym, w czym się sprawdzasz. Nie raz już konfrontowałaś się z powierzonymi Ci zadaniami i okazywało się, że swoim podejściem zwyciężasz więcej, niż inni wiedzą. Nie raz słyszałaś pochwały pod swoim adresem. Przypomnij sobie teraz – Jakie?

To Twoje dalsze kroki. Nikt nie urodził się guru, nawet najbardziej rozpoznawalni eksperci w swoich dziedzinach podejmowali próby. Wyjdź ze strefy fantazji, inaczej życie przeleci Ci koło nosa.

Jesteś wystarczająco dobra, by pozwolić sobie na weryfikacje swoich uzdolnień.

 

Powodzenia!

 


 

Justyna Poluta - Tworzę narrację dla autorskich biznesów i unikatowych marek osobistych. Potrzebujesz opisu na www, oferty czy artykułu promocyjnego? Daj znać, rozpocznijmy razem przygodę w duchu holistycznego podejścia do biznesu. Ze szczegółami mojej oferty, ideą i realizacjami możesz zapoznać się na mojej stronie - marketing-freelancer.pl

Życzę Ci sukcesów :-)

 

 

bo marzenia się spełnia
18 kwietnia 2016

CZYTAJ MAGAZYN

CZYTAJ MAGAZYN

Magazyn


 

 


 

Newsletter

Zamów newsletter
i bądź na bieżąco!

ARTYKUŁY

CZYTAJ MAGAZYN

Imię
Twój e-mail
Zapisz się
Zapisz się
Dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie 
wymagane pola!

ARTYKUŁY

Zaloguj się

CZYTAJ MAGAZYN

WSPÓŁPRACA

ARTYKUŁY

Zaloguj się

CZYTAJ MAGAZYN

WSPÓŁPRACA

redakcja@n1m.pl

+ 48 737 499 135